Sunday 16 June 2013

Habbatus Sauda'


Nak share sket pasal Habbatus Sauda' ni...aku ni ada masalah sinus..dulu kat kg panggil resdung..dah duk KL ni gatal lak panggil sinus kan..puiii

Dah mcm2 aku try nak bagi elok resdung ni...dari cara kampung sampai la jumpa pakar kat sepital..x jugak baik...kalau yg cara kampung jgn cite la..air sireh dan segala mcm air lagi la dah masuk dlm hidung aku ni...sebelum ni ada gak aku makan Habatus Sauda' yg pure tu..yg rupa dia cam jintan tu...tp nak kunyah tu azab kooo...rasa dia tu adesss Allah Maha Mengetahui....sampai la bulan lepas ada membe aku kata dia dok cuba telan mende dlm gamba tu...Habatus Sauda' la tp dia dlm bentuk soft gel..Jadik senang nak telan xde rasa apa pun...cuma kalau ko sendawa tu ada lah sket rasa dia tu..tp xde la cam ko kuyah yg pure tu...maka aku pun g la carik..rupanya kat kedai area umah aku ada jual..sepeket doblas hengget je..ada 20 bijik...makan sehari 2 bijik je..lepas aku mkn 20 bijik yg pertama aku dapat rasa yg selsema tu dah kurang la..xde la bersin mengamuk2 tiap2 pagi....badan pun rasa makin sihat...bukan gemok ye...aku tau la aku gemokkk!! nak plak skang ni dah mcm jerebu2 sket kan...ramai yg demam...batuk etc la..tp aku Alhamdulillah xde la rasa nak demam...syukur..skang ni aku dah beli lg stock utk cukupkan 40 hari makan bende ni...membe aku dok tanya tukang buat produk ni..dia kata kalau nak elok amalkan 40 hari non stop..baru nampak kesan dia...

Lagipun Habatus Sauda' ni pun Sunnah Rasulullah...elok la kita ikut sunnah ye x? bukan poligami je ikut sunnah...hahahhaa..selain Habatus Sauda' aku amalkan gak minum madu lebah...caranya bangun pagi sebelum gosok gigi..amik air suam 1 gelas campur madu lebah 1 sudu kacau..minum..sudu tu adalah lebih afdal gunakan sudu plastik ye...sambil minum tu kumur2 pastu telan air tu....elok utk sistem pencernaan...aku ni dulu ada problem sembelit..kdg2 3-4 ari x membuang..skang ni senang...lepas minum air suam + madu lebah tu...tunggu jap..terus g toilet...

Tu je la nak share pun..tetibe lak teringat kan..hehehe..dah mcm org tua lak aku kan bagi petua bagai...bukan petua pun..kongsi apa yg aku tau je...

2 comments:

  1. iya tak iya... ko sebut ni baru aku perasan yg dah takde srooottt sreeetttt lagi dah. ekekeke

    ReplyDelete