Monday 29 July 2013

Kebakaran

Tajuk karangan pada hari ini adelah kebakaran...ye kebakaran..kenape kebakaran???..sebab tadi masa dalam perjalanan merempit ke hopis aku telah melihat satu kebakaran rumah....sian diorg kan..dekat nak raya dalam 10 hari lg ni rumah terbakar...besar sungguh dugaan untuk diorang...
 
Okeh..memandangkan dah bukak topik pasal kebakaran ni...maka ada 1 story yg aku nak share...hehe aku dah start gelak...keh keh keh...ok ok Sirius...mcm ni citenye...ni bukan kisah aku ye..tp kisah org yg agak rapat dgn aku...hahahha aku nak gelak dulu..jap lagi dah puas gelak baru leh sambung merepek keh keh keh
 
Ok dah bole sambung..even aku masih lagi dok ada sisa sisa ketawa lagik ni...cam ni ye..kisahnye kawan aku ni balik keje bulan posa ni dia masak untuk berbuka...tp biasa la balik keje bulan posa landing2 dulu sepelelap layan mata kan...sudah layan mata gitu dia pun tersedar dan mendapati waktu suda jam 6 lebih gitu kalau x silap aku la...sebab kisah ni berlaku 2 mggu lepas kalau xsilap aku...dah dia bangun tu dengan mamai dan tergesa2 dia ke dapur untuk menyediakan juadah berbuka...menu adalah kari...kari apa aku xtak tau sebab x bertanya lebih lanjut akibat cerita dia lg hebat dari menu yg dia masak kekeke...
 
Kembali kepada tajuk utama...kisahnye dia pun mula la memasak...dia mulakan dengan memanaskan minyak di dalam periuk....sambil tu beliau pun berpaling membelakangkan dapur itu untuk memotong  bawang...sedang asik beliau memotong bawang beliau berasa seperti ada sesuatu di belakang beliau namun tidak diendahkannya...beliau pun terus khusuk memotong dan terus memotong...
 
tiba tiba....saspens haha..adik beliau memasuki dapur lalu memberitahu yg api sedang menjulang di belakang beliau yg mana sedang membakar periuk beliau tadi..lalu kawan aku ni pun panik seketika..di dalam keadaan mamai sebab baru bangun tido dan panik telah diadun sebati..maka beliau pun tergamam...tak tau apa nak dibuat...mujur lah ada adik beliau membantu memberi tunjuk ajar lalu beliau menutup api dapur dan menutup periuk yg sedang berapi tu...haisshhh mcm2 kan..seb baik periuk dia je terbakar..xjadi apa2 yg lebih Sirius..syukur lah nak....
 
 
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
inilah keadaan dan rupa periuk itu
 


Kawan aku ni mmg gigih orangnye...periuk dah terbakar pun masih tetap memasak kari itu tapi kali ni menggunakan kuali...aku setiap kali teringat mcm mana dia cite kat aku tu asik la nak gelak...demi kelangsungan kegigihan beliau itu...periuk baru telah di beli....tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
 
bersinar2 kan periuk baru kawan aku ni
 
adui la sakit lak perut aku gelak...tahniah di atas kehadiran periuk baru awak ini ye...rajin2 masak ye hehehe...entry khas ni ditujukan untuk awak yang berkenaan ye...(nama dan identity dirahsiakan)
 
Berbalik kepada kisah kebakaran...ni ada lg 1 kes...kali ni kebakaran baju...kawan aku ni pompuan...ni baru2 gak la mggu lepas...pompuan ni lepas sahur kunun mengantuk nak tido la kan..mintak tlg suami terchenta gosok baju dia yg berharga 200 hengget...dah dia sedap2 tido tu kan tetiba "sayang....baju terbako" membe aku ni pun dengan sepantas kilat bangun g tgk...berlobang baju 200 dia tu hahaha..hilang tros mengantuk dia...kelaka la kawan2 aku ni...tp yg tu xde gambau la kan...sebab dia x post kat wasap...periuk tu je yg ada post gamba heheh...
 
Ok dah aku nak sambung ketawa lagi nih...kekekeke

3 comments:

  1. nasib baik tak sempat berfikir utk ambil gamba api sedang marak menyala utk dimuat naik ke instagram..huahuahua

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah...kalau sempat berfikir ketika itu...kompom rating meletup ehh???

      Delete
  2. Sebab tu lepas bgn tido terus mandi..hilang la mamai...

    ReplyDelete